یزدفردا: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را که ۱۸ تا ۲۰ سال بلاتکلیف بودند در خروج منطقه از بن بست و ارتباط با استان‌های همجوار یادآور شد و گفت: محور قلعه گنج- رمشک - فنوج به بهره‌برداری رسیده و بخش پایانی محور به زودی تکمیل خواهد شد.

به گزارش یزدفردا: مجتبی محمودی شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه جنوب کرمان اظهار کرد: رسانه‌ها باید در این شرایط در جامعه امیدآفرینی کنند و تاکیدات رهبر معظم انقلاب انقلاب در حوزه رسانه و خبر نشان دهنده نقش بی بدیل جامعه اطلاع رسانی است و هدف از نشست خبری دسترسی بیشتر و شفاف به مشکلات منطقه است و مدیران و رسانه‌ها باید در یک سنگر و جبهه در مسیر اهداف نظام و رضایتمندی مردم گام بردارند.

 وی با اشاره به خدمات انجام شده در جنوب کرمان افزود: در ابتدای کار دارایی‌های اداره کل راهداری را سنجیدیم و اگر می‌خواستیم بر اساس بودجه‌ها و اعتبارات جاری کار کنیم، نسبت به میزان مطالبات و مشکلات کاری پیش نمی‌رفت بلکه دنبال استفاده از همه ظرفیت‌ها رفتیم و از بسیج سازندگی برای احداث محور چاه ابراهیم به سمت طبق نمداد و میل فرهاد به طول ۴۲ کیلومتر استفاده کردیم که کار با پیشرفت قابل توجهی ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان همچنین اهتمام ویژه بنیاد علوی را در بحث تامین ابنیه فنی در محور زهکلوت قابل تقدیر دانست که تبدیل پل فلزی اسفندقه به سازه به روز به خاطر تردد ماشین آلات معادن و احداث محور مطاع از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که به صورت مشارکتی در حال انجام هستند.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در خروجی جنوب کرمان از بن بست و ارتباط با استان‌های همجوار را  که ۱۸ تا ۲۰ سال بلاتکلیف بودند یادآور شد و اظهار کرد: محور قلعه گنج- رمشک - فنوج  به بهره‌برداری رسیده و بخش پایانی محور به زودی تکمیل خواهد شد و البته مشکل ما پل انتهای مسیر بود که تکمیل و چند ابنیه کوچک نیز باید احداث شود. ضمن اینکه ارتباط قلعه گنج با ایرانشهر از دغدغه‌های مردم منطقه بود.

وی محور قلع گنج - نیک شهر را به عنوان یک محور اصلی دانست که خارج از وظیفه راهداری است  و در ادامه افزود: با توجه به مشکلات منطقه به دنبال تاثیر اقتصادی پروژه بودیم که این محور با قدرت در حال انجام است و تا پایان سال‌جاری به بهره برداری خواهد رسید و مسیر دهکان- بجگان یک پروژه زمان‌بر بود که عملیات اجرایی آن مراحل آخر را طی می‌کند و به همراه آن دو طرح محور جیرفت- رابر- قرقطوییه و محور فاریاب- حُرمه به سمت حاجی آباد بندرعباس را داریم که کل پروژه در دست احداث است که با اجرای آنها زمینه ارتباط با استان‌های همجوار و تبادلات اقتصادی فراهم می‌شود.

محمودی محور فاریاب- زهمکان - ارزوییه را از دیگر طرح هایی برشمرد که جنوب کرمان را به سیرجان و بندرعباس وصل می‌کند، گفت: طی ۱۸ سال ۱۸ کیلومتر از این محور احداث شده بود و طول کل مسیر ۵۲ کیلومتر است و ۳ هزار خانواده ساکن در این مسیر زندگی می‌کنند و ده‌ها معدن وجود دارد که با این ظرفیت بار معدنی منطقه با حرکت به سمت سیرجان - فارس و غرب کشور می‌توان مایحتاج جنوب کرمان را از این مسیر تامین کرد و یک ارزش افزوده خوبی خواهیم داشت و در بحث ورود ناوگان حمل و نقل برای حمل محصولات کشاورزی می‌توان از ناوگان سیرجان بیش از این استفاده کرد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از انعقاد قرارداد با اعتباری بالغ بر ۷۷۱ میلیارد تومان در حوزه ایمنی و حفظ وضعیت موجود خبرداد و گفت: ۶۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در جنوب کرمان وجود دارد که ۴۳۰۰ کیلومتر در مسیر روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند و تاکنون بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر راه احداث شده است و شاخص میانگین برخورداری روستاها از راه مناسب ۸۲ درصد است و می‌توان گفت در مجموع  در حوزه احداث راه‌های روستایی اقدامات خوبی انجام شده و از سالی ۴۲ کیلومتر به بیش از ۱۲۰ کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به قابل توجه دانستن جذب قیر رایگان در سال گذشته و داشتن رتبه اول کشور در این زمینه و رتبه چهارم در احداث راه‌های روستایی خاطرنشان کرد: یک چالش بزرگ در راهداری جنوب کرمان به نام طول راه‌ها وجود دارد که در این زمینه رتبه ۱۲ کشور را داریم اما از نظر ماشین آلات در رتبه آخر هستیم که امکانات با حوزه کاری متناسب نیست و علی‌رغم این که تعدادی ماشین آلات به مجموعه اضافه شده است باز هم جوابگو نخواهد بود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب اخذ مجوز ناوگان خارجی را در صادرات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار داد که این امر انجام شده و گفت: استفاده از ناوگان خارجی  که در سال اول ۵۰۰ هزار تن صادرات انجام شده و هم اکنون به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است لذا توسعه راه‌ها در ارتقای این ظرفیت تاثیر مستقیم دارد.

 وی طرح راه سردار را در احداث راه‌ها مؤثر دانست که تاکنون ۲۵۰ کیلومتر شانه‌سازی انجام و در بحث اصلاح نقاط حادثه‌خیز  بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۸۹  نقطه پرحادثه نیز اصلاح شده‌اند.

محمودی اعمال پدافند غیر عامل را در پروژه‌ها یادآوری کرد و افزود: در سیلی که طی چند روز اخیر پشت سر گذاشتیم غیر از خسارات جزئی هیچ ابنیه اساسی آسیب ندیده است و بسیاری از پل‌ها و محورها در جریان سیل ۱۴۰۰ تخریب شدند و بنا بر این شد که با نگاه پدافند غیرعامل عمل کنیم و به شکلی تدبیر شد که اگر ۲۵۰ دستگاه پل اصلاح نشده بودند خسارات سیل اخیر قابل توجه بود.

وی از نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلفات خبرداد که طبق نظرات کمیته نظارت و پایش صورت می‌گیرد و اولویت با محورهایی یک طرفه و نقاط مرزی است. 

محمودی ضمن استقبال از سوالات، پیشنهادات و انتقادات مطرح شده، از ۲۵۷ قرارداد با ۲۵۰۰ میلیارد تومان طی دو سال اخیر خبرداد که در بهبود وضعیت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی مؤثر هستند.

آمار تلفات جاده‌ای جنوب نگران کننده است

وی تعداد تلفات جاده‌ای جنوب کرمان در سال گذشته را ۳۷۸ نفر اعلام کرد و گفت: مثلثی به نام انسان، خوردو و جاده عامل تصادفات هستند که طبق نظر کارشناسان جاده فقط ۲۰ درصد مقصر است و ۷۰ درصد هم  به عامل انسانی و خوردو بر می‌گردد در حالی بر این باور هستیم که جاده‌های ما باید بخشنده باشند که در تصادفات کشته ندهیم که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب با اشاره به آخرین وضعیت محور رودبارجنوب - جازموریان- ایرانشهر گفت: تعریض و روکش این محور جزو مطالبات در سازمان راهداری کشور بود که اعتبار لازم برای این مسیر تخصیص داده شده است که از نهضت‌آباد رودبار تا پنگ به طول ۴۱ کیلومتر انجام می‌شود و هفته جاری عملیات روکش با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان آغاز و ۱۱۰ میلیارد تومان هم برای تکمیل کل پروژه تخصیص یافته که طی سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

از راه‌اندازی راهداری شهرستان تازه تاسیس جازموریان تا تعیین تکلیف جاده تنگشاه

محمودی از راه اندازی اداره راهداری شهرستان تازه تاسیس جازموریان با تجهیزات کامل خبرداد که این امر در دستور کار است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به روستای تنگشاه از توابع شهرستان عنبرآباد و تاکید بر رفع مشکلات جاده دسترسی، گفت: محور امجز- تنگشاه به طول ۵۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان ضمن تشریح اقدامات نظام جمهوری اسلامی در جنوب کرمان در توسعه محورهای مواصلاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و از جامعه رسانه به عنوان راهدار افتخاری در انتقال مشکلات دعوت به همکاری کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا